Vijf vragen over de directe verzekering

September 2014. Op de A58 in Zeeland vindt een afschuwelijke kettingbotsing plaats. Er vallen twee doden en 23 (zwaar)gewonden. Voor de eerste keer wordt daarna een directe verzekering ingezet. Maar wat houdt het in? En waarom gebruiken verzekeraars deze vorm niet vaker? .

  1. Wat is een directe verzekering?
    “We noemen het vaak wel zo, maar eigenlijk is het geen verzekering. Het is een directe afhandeling van de schade waarbij je als klant ‘direct’ met je eigen verzekeraar te maken hebt. Dat is natuurlijk al zo als je schade hebt aan je huis of inboedel. Of als je op reis bent en onderweg met pech te maken krijgt. Zelfs als je casco verzekerd bent, kun je bij je eigen, vertrouwde verzekeraar terecht. De enige uitzondering in ons land is de WA-dekking en wij hebben gemerkt dat klanten dat vaak vervelend vinden. Zij zitten er niet op te wachten dat ze eerst moeten uitzoeken wie de andere verzekeraar is, zodat ze weten waar ze hun schade kunnen indienen. Ook is het voor klanten niet fijn om ineens met een andere verzekeraar te moeten schakelen. Onbekend maakt onbemind. Want, wie is die andere verzekeraar? Keert die wel uit? En wanneer dan?”
  2. Hoe werkt de Directe Schadeafhandeling precies?
    “Als er een ongeval tussen een personenauto en een ander voertuig (auto, brommer, motor) heeft plaatsgevonden, melden beide partijen hun materiële schade gewoon bij hun eigen verzekeraar. Die onderzoekt vervolgens of er dekking is. Als je WA-verzekerd bent, neemt je verzekeraar de schade alleen in behandeling als de andere partij mede of volledig aansprakelijk is voor het ongeval. Je hebt in dat geval alleen nog maar met je eigen verzekeraar te maken en dat betekent ook dat eventuele discussies over de aansprakelijkheid met jouw eigen verzekeraar plaatsvinden. Wij zeggen wel eens dat de ‘lijntjes’ voor klanten een stuk korter worden.”
  3. De kettingbotsing was in 2014 en nog steeds is de Directe Schadeafhandeling niet formeel ingevoerd. Waarom duurt het zo lang?
    “De schadeafhandeling na de kettingbotsing in Zeeland was een eerste begin. Daarna zijn wij de directe verzekering verder gaan onderzoeken. Moet het alleen voor de auto’s gelden of bijvoorbeeld ook voor brommers? Wat zijn de ervaringen in andere landen? Kunnen wij daar wat van leren? En, niet onbelangrijk, mogen verzekeraars wel op een dergelijke manier met elkaar samenwerken? Gelukkig heeft de Autoriteit Consument en Markt onlangs positief gereageerd en kunnen we verder met de invoering van de Directe Schadeafhandeling. Als alles volgens plan verloopt, stapt het overgrote deel van de verzekeraars op 1 juli over en volgt een klein deel in de maanden erna. Overigens merkt de klant daar niet zoveel van. Hij kan vanaf 1 juli de materiële schade aan zijn voertuig gewoon indienen bij zijn eigen verzekeraar. Maar nogmaals, dat kan alleen als die schade het gevolg is van een botsing én de bestuurder van dat andere motorrijtuig geheel of gedeeltelijk aansprakelijk is.”
  4. Zijn wij straks het enige land in Europa dat een Directe Schadeafhandeling heeft? En hoe werkt het als ik een aanrijding heb in het buitenland?
    “Nee hoor, we zijn zeker niet de enigen. Sterker nog, veel landen in Europa hebben al langer een vorm van een directe verzekering. Het gaat onder meer om Duitsland, België, Frankrijk, Spanje, Italië, Zweden, Noorwegen en Finland. Vaak verschilt de vorm wel per land en daarom hebben wij een paar jaar geleden een studiereis gemaakt naar België en Zweden om te kijken hoe verzekeraars het daar aanpakken. Met name in Zweden viel ons de hoge tevredenheid over de schadeafhandeling op. Klanten zijn daar zo tevreden, omdat die afhandeling plaatsvindt door hun eigen verzekeraar. Mensen weten hun eigen verzekeraar ook snel te vinden als er schade is. Dat is belangrijk, want uiteindelijk willen we allemaal onze schade zo snel mogelijk geregeld hebben. Een van de voorwaarden die in ons land aan de Directe Schadeafhandeling wordt gesteld, is overigens wel dat het moet gaan om auto’s met een Nederlands kenteken. En de kans dat je in het buitenland op een landgenoot botst, is niet zo heel groot, dus internationaal zal de Directe Schadeafhandeling niet vaak worden ingezet.”
  5. Wat betekent de Directe Schadeafhandeling voor de klant? Moet die straks meer of juist minder premie betalen? En wat gebeurt er met de no-claim?
    “Zowel uit onderzoek als uit een pilot die wij hebben gedraaid, blijkt dat de Directe Schadeafhandeling erg efficiënt is. We verwachten dan ook dat de invoering niet tot extra kosten zal leiden. We zien nu echter wel andere ontwikkelingen in de markt die zorgen voor een hogere schadelast. Zo neemt de techniek in voertuigen zo snel toe, dat de herstelkosten voor verzekeraars hard stijgen. Onze autoverzekering is een van de meest concurrentiële ter wereld. Dat heeft een positieve invloed op de premie. Het verhogen of verlagen van premies is overigens aan verzekeraars en niet aan het Verbond. In de no-claim verandert niets. Als jij aansprakelijk bent voor een ongeval, dan krijg je te maken met een wijziging in je schadevrije jaren en daarmee eventueel ook met een wijziging in je bonus-malus. Maar dat is nu ook al het geval, dus daarin verandert er niets. Op onze website hebben we trouwens veel meer informatie over de Directe Schadeafhandeling opgenomen.”