Tijdens je vakantie

Tijdens je vakantie

Je spullen gestolen of pech onderweg. Het zijn waarschijnlijk de eerste dingen waar je aan denkt bij problemen op vakantie. Maar er is meer ellende die je kunt tegenkomen. Gelukkig is voor veel een oplossing.

Slecht weer?

Het is slim om vooraf de weersverwachting te bekijken. Is er storm op komst of hevige sneeuwval, dan kun je maatregelen treffen. Controleer ook regelmatig je bandenspanning en -profiel. Vooral bij extreme regenval is dit erg belangrijk.

Grote calamiteiten?

Ben je erg ziek, is er brand in je hotel of is er een opstand op de plek van bestemming? De oplossing verschilt per calamiteit. Soms kun je een beroep doen op je reisverzekering, soms op de annuleringsverzekering en meestal op het Calamiteitenfonds. Dit fonds betaalt de extra kosten voor het omboeken van de reis door grote calamiteiten. Daarvoor moet je je reis wel geboekt hebben bij een organisatie die is aangesloten bij dit fonds.

Heb je hulp nodig? Neem dan contact op met de alarmcentrale van je verzekeraar. Het maakt niet uit of dit je zorg- of reisverzekeraar is. Zij regelen onderling wie wat vergoedt. Ben je nog niet vertrokken, maar zijn er problemen in het land waar je naartoe gaat? Neem dan contact op met je touroperator.

Vlucht vertraagd?

Als je vlucht is vertraagd, heb je soms recht op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij. Een annuleringsverzekering biedt vaak een vergoeding bij een vertraging van meer dan acht uur. Meestal zit hier wel een maximum aan. Bij extreme omstandigheden biedt de reisverzekering een dekking voor extra verblijfkosten. Raadpleeg hiervoor de polisvoorwaarden.

Op de website van het Verbond van Verzekeraars staan vragen en antwoorden over het coronavirus met betrekking tot verzekeringen.

Als je meerdere keren per jaar op vakantie gaat, is het verstandig een doorlopende reisverzekering af te sluiten. Je bent dan het hele jaar verzekerd. Voordeel is dat je niet steeds een reisverzekering hoeft af te sluiten. Bovendien is het meestal goedkoper als je per jaar vaker dan drie keer op vakantie gaat en als je langer dan drie weken weg bent.

Langere dekking moet je een dag voordat de dekking verloopt aanvragen. Bel daarvoor je verzekeraar. Soms heb je te maken met overmacht, bijvoorbeeld omdat je vertraging hebt met het vliegtuig. Dan blijft je verzekering automatisch geldig totdat je weer thuis bent. Laat je verzekeraar wel weten dat je vertraging hebt. Je kunt je vertraging bewijzen met het PIR-formulier. Dat kun je vinden op de website consuwijzer.nl [link ]

Kijk goed na hoe lang je weg kunt blijven met de verzekering. Meestal zestig of negentig aaneengesloten dagen. Als je langer wegblijft, moet je een speciale verzekering afsluiten. Let ook op of je een aanvullende verzekering moet afsluiten. Bijvoorbeeld als je doorlopende reisverzekering alleen voor Europa geldig is en je naar Amerika gaat. Of als je gaat skiën.

Aansprakelijkheid is vaak maar beperkt gedekt op de reisverzekering. Daarom is het verstandig een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP) af te sluiten. Deze vergoedt in de meeste gevallen de schade. Let op: de AVP is iets anders dan de Wettelijke aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen. Die laatste vergoedt de schade die je met je auto veroorzaakt aan anderen en is verplicht voor autobezitters.