U bent hier: Home - Wanneer verzekeren? - Pensioen - Wat is een lijfrenteverzekering?

Wat is een lijfrenteverzekering?

Heb je genoeg geld voor je pensioen? Sommige mensen nemen nu maatregelen om daar zeker van te zijn. Een aanvulling heeft vaak de vorm van een lijfrenteverzekering. Bij deze verzekering zet je nu geld opzij. Dit geld krijg je later in de vorm van een periodieke uitkering op je rekening gestort. Bijvoorbeeld eens per maand.

Je kunt op twee manieren geld opzij zetten:
- door een jaarlijkse premie te betalen;
- door in één keer een eenmalig bedrag te storten. Dit noemen we ook wel een koopsom.

Betaal je belasting?
De jaarlijkse premie of de koopsom voor een lijfrenteverzekering breng je in mindering op je inkomen. Dat doe je via de aangifte inkomstenbelasting. Een deel van de premie krijg je dus via de Belastingdienst terug. Houd er wel rekening mee dat je later, als de lijfrenteverzekering gaat uitkeren, belasting betaalt over het bedrag dat je dan ontvangt.

Wat is je eindkapitaal?
Je hebt verschillende mogelijkheden. Je eindkapitaal is:
- gegarandeerd;
- afhankelijk van de resultaten van beleggingsfondsen;
- gebaseerd op een mix van garantie en belegging.

Met dat eindkapitaal koop je een lijfrente. Daardoor krijg je levenslang iedere maand een vast bedrag op je rekening. De totale uitkering is afhankelijk van hoe lang je leeft.

Contraverzekering
Wat nu, als je kort na het ingaan van de lijfrente overlijdt? Dan stopt de verzekeraar de uitkering. Er is dan sprake van kapitaalverlies. Vind je dat een vervelend idee? Dan kun je overwegen naast de lijfrenteverzekering ook een contraverzekering af te sluiten. Het kapitaal dat anders verloren gaat, keert deze verzekering uit aan je nabestaanden. Natuurlijk betaal je voor zo’n contraverzekering wel premie. Maar het heeft altijd zin een offerte aan te vragen. Je kunt dan goed afwegen of in jouw geval zo’n verzekering nuttig is.

Hoe kom je aan je lijfrente-uitkering?
Een paar maanden voor de einddatum van de lijfrenteverzekering neemt de verzekeraar contact met je op. Heb je geen bericht ontvangen, dan kun je natuurlijk zelf even bellen.

Het kan voorkomen dat de verzekeraar niet langer bekend is onder de naam die op de polis staat. Neem dan contact op met de Informatiedesk van De Nederlandsche Bank (DNB). Je bereikt DNB van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur op (0800) 020 10 68.

Document acties